
    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

I  FREEDOM OF EXPRESSION  

 

In the period covered by this Report, there were several cases pointing to possible violations of 

freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1 On April 19, 2012, the Delegation of the Council of Europe (CoE) Parliamentary Assembly 

called on the political parties in Serbia to refrain from influencing the media’s editorial policy. 

According to a CoE press release, the Delegation led by Jean-Charles Gardetto, which visited 

Belgrade in the scope of the preparations for monitoring the May 6 elections, praised the said 

preparations, but voiced concerns over the pressure on certain journalists. “The observer 

mission of the Council of Europe (CoE) Parliamentary Assembly is concerned by the economic 

and political pressure faced by certain journalists and is hereby calling all political parties to 

refrain from influencing the editorial policy of the media”, the press release said. The fact that 

the pressure was real and effective is evidenced by the results of a media survey conducted on 

April 1-14 by the Social Research Bureau. The survey showed that media reporting in the 

electoral campaign was overwhelmingly positive and in some cases even amounted to political 

advertising. The same report said that most of the media “had given up their watchdog role 

during the campaign and refrained from any critical reporting, merely conveying information on 

behalf of the political parties and their candidates”. 

 

The Public Information Law expressly stipulates that public information shall be free and in the 

interest of the public, as well as that it is forbidden to directly or indirectly restrict freedom of 

public information in any manner conducive to restricting the free flow of ideas, information or 

opinion, especially not by abuse of office or private powers. It is also prohibited to put physical 

or other type of pressure on public media and the staff thereof so as to obstruct their work. 

Furthermore, according to the same Law, public media shall be free to release ideas, information 

and opinion about phenomena, events and persons relevant for the public interest, regardless of 

the manner in which the information has been obtained, if not provided for otherwise by Law. 

Issues concerning the observance of media freedom and freedom of expression are particularly 

delicate in the context of the elections and electoral campaign. The role of the media in a 

democracy – to be a forum hosting debates on the successes and failures of the government, 

thereby holding the government accountable and under the watchful eye of the public – is 

merely a fraction of what the media are expected to accomplish in the electoral process. Among 

other things, the media should educate the voters about how to use their democratic rights; to 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

report on the course of the electoral campaign; to allow political parties to address the voters; 

and finally to report about the election results. While the media are most certainly not the sole 

source of information for the voters, they are still a very important, if not the most important 

one, as many believe. In that sense, the extent to which the media are free in the electoral 

process is tantamount to the extent to which the media have enabled the voters to make 

informed decisions, on the basis of complete information, the right of the candidates to challenge 

each other’s policies, as well as the right of the media to present their own opinions and report 

about issues relevant for the public interest. In the context of the pressure faced by certain 

journalists and attempts by political parties to influence the editorial policy of the media, as 

noted by the Delegation of the CoE Parliamentary Assembly, as well as in light of the results of 

the monitoring of the Social Research Bureau (showing that some media have given up from 

critical and analytical, choosing neutral, often promotional reporting on political parties 

activities), it seems that the extent of media freedom in the electoral process is not something 

Serbia can be proud of. The reasons were, again, recognized in the press release of the 

Delegation of the CoE Parliamentary Assembly, as being of economic and political nature: 

economic pressure in a situation of severe financial crisis, involving shrinking advertising 

budgets, with the advertising market tightly controlled by a small number of agencies very close 

to state officials and political power players. On the other hand, the longstanding failure to 

implement serious reforms in the media sector, including the completion of privatization, have 

allowed the survival of many media that are under direct control of the ruling oligarchies, 

especially at the local level. Innadequate enforcement of state aid control-related regulations 

have enabled these media to be funded from the budget, without making sure they are releasing 

content that is in line with the standards of what we typically call the public service. On top of 

that, the often unclear regulation of the electoral campaign by the Republic Broadcasting Agency 

has resulted in many dilemmas for television stations. Namely, the number of complaints related 

to their work is on the rise, as is the case in each election campaign. While the RBA did not reveal 

the exact number of complaints, it confirmed in a letter to national broadcasters, after the 

session held on April 30, that these complaints were legion and that they contained requests to 

prohibit individual video spots. The RBA is expected to make an analysis of all the complaints 

received during the election campaign. However, even before that analysis is made, the 

impression is that, in most cases, the complaints pertain to more or less obvious cases of abuse 

of the right to submit a complaint. This has ultimately led to decisions by the media or 

journalists to postpone the release of sensitive material for after the elections, over fears of 

lawsuits and measures by the RBA or concerns that they (the media) could be misused for 

political party rows. The team of the most prominent investigative program in Serbia – B92’s 

Insider – decided to postpone its latest series for the post-electoral period. In the press release 

explaining such decision, the Insider team said that aforementioned series was the product of 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

10-month work by the entire team. They stressed that they wanted to avoid accusations of 

working for the benefit of a certain political party by airing the series in the final stages of the 

electoral campaign. It seems there is no easy answer to the question what should be changed on 

the Serbian media scene in order for the media to be more free and not to be a mere 

mouthpieces of the political parties as well as ,the citizens to be able to obtain at all times – and 

especially during the election campaign –complete, critical and analytical information. The 

reasons for the current situation are many and complex and serious and far-reaching reforms 

are undoubtely needed to remedy such a state of affairs. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. The Second Basic Public Prosecution in Belgrade has raised an indictment against five 

persons, suspected of sticking death certificates for the B92 television in Lazarevac in February 

2011. The five indicted are Nenad Pavlovic, Dusan Suka, Aleksandar Radovanovic, Nikola 

Bjekovic and Ivan Pantelic, all from Lazarevac. They are indicted on criminal charges of 

threatening security by engaging in violent behavior. The indictment says that in the night of 

February 14-15, Pavlovic acquired glue, a brush and about 50 posters depicting death 

certificates for B92 and its employees. Pavlovic distributed those posters to the other four 

indicted, instructing them as to how to stick them. While they were sticking the posters on the 

walls, the indicted insulted the citizens Dane Tomanovic and Vladimir Vukovic, who had 

disapproved of their actions. They threatened the two citizens and ultimately beat them up. 

Tomanovic suffered a broken nose. The posters appeared after the series Insider entitled “Scam 

of the Century” about the embezzlement in the Kolubara mining basin. The first defendant 

Nenad Pavlovic used to work in Kolubara as the driver of the former Director Dragan Tomic. The 

“Scam of the Century” highlighted the huge increase of costs incurred in the state-owned 

Kolubara mining basin during while Dragan Tomic was in charge. Tomic was arrested in early 

October 2011, along with 16 other directors and managers of Kolubara, as well as owners of 

private companies, whose machines were leased to Kolubara. After the investigation, the 

Prosecutor for Organized Crime raised an indictment against Tomic and 27 other persons over 

the suspicion of having abused office and robbed Kolubara of 938 million dinars. According to 

the Prosecutor, the abuse of office was committed by hiring transportation and engineering 

machines and falsifying the workload thereof, which was revealed to the public in the “Scam of 

the Century” episode of Insider. 

 

According to the Criminal Code, threatening security involves the threat to attack the life or body 

of a specific person or that person’s next of kin. Where such threat is made against a journalist in 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

relation to his/her journalistic work, threats against security may be subject to a prison sentence 

ranging from one to eight years. The Criminal Code defines violent behavior as a major 

disruption of public order by severely insulting or harassing someone, with the use of violence, 

by provoking a fight or by engaging in rude or ruthless behavior. Where violent behavior is 

engaged in a group, namely if it results in minor bodily harm or severe humiliation, such 

behavior may be subject to a prison sentence ranging from six months to five years. In the 

majority of cases when journalists are the victims of attacks or threats, the Serbian prosecutors 

raise indictments for one felony or the other. In practice, however, the courts have often failed to 

see threats against security in the same actions singled out by the prosecutors. For instance, in 

the case concerning the “Insider” program (an earlier series – “The Power(less) State”) dealing 

with the leaders of football hooligans groups, the courts had a problem recognizing as a threat 

the fans’ chants telling the Insider journalist she would fare like the (slain journalist Slavko) 

Curuvija, or the impaling of a rubber doll depicting the said journalist. In the concrete case, we 

would have a similar scenario, where the sticking of death certificates with the names and 

surnames of journalists, authors and editors, would not be recognized as a threat by the courts 

of law. Of course, we must wait and see, but meanwhile TVB92’s bold investigative style and the 

courage of its journalists stands out of the overall media situation in Serbia, becoming a 

reference for freedom of expression. 

 

2.2. In another legal case also concerning B92 television and the program entitled “Chronicle 

of a False Death”, aired in the scope of the “Search” series, dealing with cases of missing babies 

newborns from maternity hospitals, the Appellate Court in Belgrade delivered a verdict in late 

April, partially reversing the first-instance decision of the Higher Court in Belgrade from October 

2011, which obligated B92 and reporter Sasa Lekovic (the author of “Search”) to pay the 

plaintiff, dr. Slavka Durutovic-Gligorovic from Belgrade, to pay 300.000 dinars of damages. The 

first-instance verdict was reversed in the sense that the plaintiff’s claim was entirely rejected. 

The dispute concerned the testimony of Drinka Radonjic from Belgrade in the controversial 

program about the events that happened after she gave birth, in which testimony she mentioned 

the plaintiff and the doctor in the maternity hospital. As opposed to the court of first instance, 

which found that Drinka Radonjic’s claims had stained the honor and reputation of the plaintiff 

and that they were “incomplete, unsubstantiated and offensive”, the Appellate Court found that 

they amounted to “information shaping the opinion of citizens as to important social 

developments”. The Court also said that in such a case “the interest of the public and the 

freedom of mass media overrode the one of the plaintiff to release information about matters 

that would otherwise have to remain inaccessible to the public”. In the context of the conclusion 

of the court of first instance that the reporters and editors of B92 had failed to act with due 

journalistic care – among other things by failing to contact the plaintiff Slavka Durutovic-



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

Gligorovic before releasing the statement of her patient Drinka Radonjic – the Appellate Court 

came to an opposite conclusion. The court first said that the plaintiff had claimed before the 

court that she did not recall the patient Drinka Radonjic and the events surrounding her 

childbirth at all. Furthermore, the Appellate Court had found that the proceedings of first 

instance established that the journalists and editors had double-checked the claims by Drinka 

Radonjic in the context of the report by the Investigative Committee of the Serbian Parliament, 

set up for the purpose of determining the truth about children missing from maternity hospitals 

in several Serbian cities, as well as that they had consulted the records of the cases where Drinka 

Radonjic was the plaintiff, which had shown that she had indeed been the victim of omissions by 

healthcare institutions and civil registries. In that context, B92 acted in line with the obligations 

of due journalistic care as provided for by the Public Information Law. 

 

What makes this decision of the Appellate Court extremely important is that it hints at a 

potential change in the practice of Serbian courts in freedom of expression-related cases. More 

specifically, Article 3 of the Public Information Law stipulates that, prior to releasing information 

about a certain event, occurrence or person, a journalist and editor-in-chief must, with due care, 

establish the source of such information, its veracity and completeness. Furthermore, in 

accordance with Article 80 of the same Law, the circumstance that the journalist and editor-in-

chief have, with due care, established the source, veracity and completeness of a piece of 

information shall represent grounds for releasing them from liability for damages. In practice, 

there are virtually no decisions for which the courts would find that the standard of due 

professional care has been complied with and, even worse, rare are the decisions in which the 

courts have clearly established what due professional care actually means. Article 4 of the Public 

Information Law expressly stipulates that public media shall publish ideas, information and 

opinions about occurrences, events and persons the public has a justified interest to know about, 

unless provided for otherwise by Law. In reality, however, we have seldom seen decisions by 

which claims were rejected with the explanation that the information in question concerns 

events of public interest. In view of the above, the verdict of the Appellate Court in Belgrade, in 

the case of Dr. Slavka Durutovic-Gligorovic against B92 and Sasa Lekovic, represents a major 

reversal of the practice of Serbian courts, bringing us closer to the highest European standards 

established by the decisions of the European Court of Human Rights (ECHR), such as the verdict 

in the case of Jersild vs. Denmark from 1994 (petition no. 15890/89), §35, according to which 

journalists and the media may not be held liable for conveying third persons’ statements 

concerning matters of public interests, unless there are extremely strong reasons for the court to 

decide otherwise. In the contrary case, the public debate about matters of public interest would 

be seriously undermined. The Appellate Court’s decision has also brought us closer to the 

standards established by the ECHR in the case Thoma vs. Luxembourg from 2001 (petition no. 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

38432/97), §64, according to which journalists are not obligated to distance themselves from 

the statements made by interviewed persons, which might harm the reputation of third parties, 

for that would be contrary to the concept of the media’s role to convey ideas and opinions. The 

same with the verdicts in the cases Dyuldin and Kislov vs. Russia from 2007 (petition no. 

25968/02), §44 and Filatenko vs. Russia from 2007 (petition no. 73219/01), § 45, under which, 

the mere perception of a statement as offensive, is insufficient to justify the intervention of the 

courts in freedom of expression in such cases. 

 


